Imagologga beskuren

yoga/mindfulness

Yoga är ett ord på sanskrit som kan översättas till "förening av kropp och sinne".
Genom att kombinera kroppsställningar ( asanas), andningsövningar ( pranayama), koncentrationsövningar
(dharana) och meditation (dhyana) ger yogan positiva effekter på både kropp och sinne. 
Yoga ger energi och höjer koncentrationsförmågan, upplevelse av inre harmoni och balans, motverkar stress och ger bättre kroppshållning. Blodcirkulationen stimuleras, matsmältningen likaså och sömnen blir förbättrad.

Yoga passar alla!

 

medIyoga (MEDIcinsk yoga)

är en lugn och terapeutisk yogaform som kan utföras på stol för den som har svårt att sitta på golvet. För att få undervisa måste läraren ha grundläggande medicinsk kompetens. MediYoga kan till exempel användas  vid högt blodtryck:  Skolmedicinen kan snabbt ge medicin  så att akutläget upphör. Patienten kan sedan genom yoga arbeta med grundorsaken till det höga blodtrycket och på så sätt själv påverka sin hälsa.  Exempel på där MediYoga är speciellt verksam är migrän, depression, utmattningssyndrom, sömnproblem, kronisk ryggsmärta, högt blodtryck och andra stressrelaterade symptom. En ryggstudie vid Karolinska institutet där man jämfört MediYoga, sjukgymnastik och besök hos ryggspecialist visar att yogan är den mest kostnadseffektiva metoden mot ryggont. MediYoga kan enligt KI ge en hälsovinst för samhället på 1 miljon kronor per patient och år. Läs mer om MediYoga här sv.mediyoga.com

hatha Yoga

En yogaklass för dig som både vill ha aktivitet, flöde, styrka och vila. 

Ordet hatha kommer från "ha", som symboliserar solen -den varma, kreativa och aktiva sidan av vårt väsen (samma som yang)-och "tha" som står för månen - den svalkande, mottagliga, vilande och psykiska sidan (yin). Med hjälp av olika asanas (yogapositioner) skapar vi balans mellan dessa motpoler. Mjuka flöden - som ger en känsla av smidighet, lugn och kreativt flow - varvas med positioner som hålls lite längre för stryka.
Det blir både liggande, sittande, stående ställningar, balansövningar, samt rotationer som alla anpassas efter din förmåga. Passet avslutas med guidad vila och återhämtande positioner. 

 

gravidyoga

Yoga för gravida syftar till att skapa förening och harmoni mellan kropp och sinne och är ett fantastiskt redskap för att hjälpa dig inför den kommande förlossningen. Du stärker din kropp på flera plan med bland annat hjälp av mjuka yogarörelser, andnings- och bäckenbottenträning, medveten närvaro, djupavslappning och meditation. Ju tidigare du startar med gravidyoga, dessto bättre blir resultatet. Det kan speciellt ge effekt under graviditetens tre sista månader som många kvinnor upplever som tunga och rentav smärtsamma. Flera internationella studier visar att kvinnor som tränar yoga för gravida får mycket mindre ont under graviditeten. Yogan hjälper även till att förbättra sömnen och minska stress och oro, inte bara inför förlossningen utan överhuvudtaget i ditt dagliga liv.

 

yin yoga

Yinyoga passar alla människor och kroppar. I yinyogan kan samma position se olika ut hos olika personer beroende på hur rörliga leder och muskler vi har samt hur vårt skelett ser ut.
Yinyoga fokuserar på bindväven, musklerna ska slappna av helt. Genom att arbeta med bindväven ökar kroppens rörlighet och smidighet.
Yinyoga är en långsam och mjuk praktik där framförallt liggande och sittande positioner utförs, i stillhet mellan tre och fem minuter. Den långa tiden ger tid att lugna sinnet.


 

meditation

Att meditera är att iaktta vad som händer i dig och utanför dig, samtidigt som du är fullt närvarande och uppmärksam i nuet. På denna klassen kommer du få prova på olika tekniker i meditation. Andningen är  en central del i att meditera, du får också därför prova olika andningstekniker. Dessa tekniker kan vara en del av en specifik meditation eller fungera som en fristående aktivitet. Effekten av meditation ger ett välbefinnande i form av ett lugn och samlat sinne - till skildnad från att vara splittrad i en vardag av miljoner valmöjligheter. 

 

Restorative

I denna yogaform placerar vi oss i sköna och bekväma positioner som syftar till att skapa avslappning i kroppen. Vi håller varje position i minst 6 minuter och ända upp till 30 minuter. Genom att hålla positionerna under en längre tid och samtidigt känna sig fullständigt bekväm och avlastad i kroppen, kan vi tillåta oss att verkligen slappna av och ”sjunka in” i positionen, det är här vi skapar återhämtning. En position kan räcka som praktik, vilket gör att vi kan praktisera Restorative även när vi har kort om tid eller när vi är ovana vid praktiken och till en början kanske har svårt att slappna av.
 

mindfulnessKURS

På denna kurs lär du dig mindfulness enligt MBSR (Mindfulness-based stress reduction). Vi blandar föreläsningar med praktiska övningar och inslag av yoga och meditation. Deltagarna kommer att få små ”hemläxor” och verktyg för att kunna praktisera på egen hand under veckorna och efter kursen är slut.

Att lära sig mindfulness är ett sätt att inte låta livet gå oss förbi. Vi blir närvarande i det som är, just nu, såsom det är. Och när vi lär oss det, minskar den oro och stress vi bär på och vi förmår att njuta mer av livet och förhålla oss till det som gör ont.  

(Nästa kursstart blir i januari 2019, max antal deltagare är åtta. Du kan redan nu maila en intresseanmälan till marita.lind.svensson@gmail.com)